Svært mange ser ut til å angre ved kjøp av bil. Årsakene er nok mange. Det er lett å la seg rive med når en ivrig bilselger gjør sin jobb. Kanskje var bilen for liten, for stor eller motoren var dau eller for sprek. Kun fantasien setter grenser for når vi angrer etter kjøp av bil. Finnes det etter lovens en angrefrist etter bilkjøp? Svaret er nok i de fleste tilfeller nei. Spørsmål om angrerett i konkrete saker bør rettes til Forbrukerrådet.

Angrerett etter bilkjøp? Sannsynligvis har du ingen rettslig angrerett – kontakt Forbrukerrådet for nærmere info og veiledning
Heving av bilkjøpet
Mange tror de kan heve bilkjøpet innen en visse frist. Dette er en misforståelse. Heving av kjøpet forutsetter at det foreligger en mangel ved bilen og at denne mangelen ikke er av bagatellmessig karakter. Det skal en del til å heve et bilkjøp. Heving må skilles klart i fra det å angre etter bilkjøpet.
Har jeg angrerett?
Ved enkelte tilfeller, herunder kjøpt på nett der betalingen skjer gjennom en betalingsløsning på nettsiden, kan det foreligge en angrerett. Dette gjelder ikke ved kjøp av bil per epost eller gjennom finn.no sin annonsering. Som det klare utgangspunkt har man ikke rett til å få bilkjøpet omgjort gjennom angrerett. Er du opptatt av å ha denne muligheten er det viktig at du forankrer en angrett gjennom skriftlig avtale med bilselger. Dersom det avtales en angrerett kan det medføre rett til å angre på kjøpet.
Gjelder saken egentlig heving av bilkjøp?
Har du en sak om heving av kjøpet som følge av en mangel stiller saken seg annerledes. Foreligger det en mangel kan det være grunnlag for å heve kjøpet.
Ta kontakt med oss dersom du ønsker vurdering av sak om heving av kjøpet. Spørsmål om angrerett jobber vi ikke med. Her anbefaler vi å kontakte Forbrukerrådet.